2011. február 2., szerda

Sys: „A sportban és a mixelésben is próbálom a maximumot adni”

Siska János aka Sys a felelős azért, hogy a pocsék hétfőket varázslatosan széppé teszi legalább egy órára állandó műsorával a ’Mix FM Classics Live’-val, ahol zömében klasszikus elektronikus darabokat vonultat fel. Teszi ezt úgy, hogy közben, mint a Nyíregyháza NB 1-es kosárlabdacsapatának profi játékosa keresi a kenyerét. Amikor nem edzésre sietve illetve a mérkőzéseken bizonyít, akkor jut ideje hobbijára: a zenélésre. Mixeit hallgatva jogosan merülhet fel bennünk a kérdés: mi lenne, ha Sys-nek több ideje jutna a kevergetésre? Valószínűleg ott lenne hazánk legjobb techno-house lemezlovasai között.

DZ: Szokásos kérdések egyike: mikor kerültél a zenével komolyabb kapcsolatba? Honnan jöttek az első hatások?
Sys: Igazából gyerekkoromban kezdődött, amikor a szüleim elküldtek zeneiskolába énekelni tanulni. Komolyabban csak középiskolásként kezdtem el zenélni, akkor még kazettás magnóval, majd később, házibulikat csináltam az első cd-lejátszómmal, valahogy így kezdődött az egész történet.

DZ: Voltak olyan előadók, akik a kedvenceidnek számítottak?
Sys: Westbam-től hallgattam először egy dupla house mixkazettát, az nagyon megmaradt bennem, utána Tommyboy volt, aki nagyon megfogott egyéniségével és profizmusával.

DZ: Őt, ha jól tudom többször is hallottad, láttad élőben pörgetni?
Sys: Igen, amikor a polgári Arénában játszott vagy a környékünkön, mindig elmentem a bulijába, ha volt időm a sport mellett.

DZ: A zene mellett a másik szerelmed a kosárlabda. Mikor kezdtél komolyabban foglalkozni vele?
Sys: Hét éves korom óta sportolok. Sporttagozatos voltam napi két testnevelés órával. Tíz-tizenegy évesen indult a kosaras karrierem, s a középiskolában kezdtem el komolyabban venni a sportot.

DZ: Komoly áldozatokat kellett hoznod, hiszen nem lesz mindenkiből profi kosárlabdázó.
Sys: Így van. Középiskolás koromban jött egy lehetőség, hogy egy komolyabb klubban játszhatok, így kerültem Paksra. Otthon kellett hagynom szüleimet, öcséimet, barátaimat stb. Nem volt egyszerű dolog egy idegen környezetben élni, s akkor még a közlekedés sem volt ilyen jó, mint most. Nyolc órába telt mire Tiszaújvárosból megérkeztem Paksra. Utazás közben persze volt időm mixeket hallgatni.

DZ: Gyakorlatilag, ha azt az időd, amit a pályán töltöttél a dj-zésre fordítottad volna mára akár híres lemezlovas is lehetnél.
Sys: Ezt nem tudom, de ha annyi energiát raktam volna bele a zenélésbe, mint a sportba ki tudja, hol tartanék...Így maradt a hobbizenélés. De én ezt is ugyanolyan kedvvel csinálom, mint a sportolást. Persze a mixelésben is próbálom a maximumot adni.

DZ: Ez érződik is a mixeiden. Elkötelezett híve vagy a klasszikus vonalnak, hogyan válogatod össze a ’Mix FM Classics Live’ műsorod aktuális epizódjainak alapanyagát?
Sys: Igazából a hangulatomhoz válogatom a zenéket, de mindig próbálok ismertebb és kevésbé ismert zenéket összerakni. Szerencsére van miből válogatni.

DZ: Mekkora zenegyűjteménnyel rendelkezel?
Sys: Még soha nem számoltam meg mennyi zeném van. Ami biztos, hogy az első cd-m 1994-ben vettem magamnak (egy Bon Jovi lemez, ami a mai napig meg is van), ekkor kezdődött a gyűjtögetés. De kazettából is van a nagy dobozra való.

DZ: Azért, hogy komolyan foglalkoztatott a dj-zés mi sem bizonyítja, hogy egy időben bakelitlemezeket is vásároltál. Melyik volt számodra a legkülönlegesebb birtokodban lévő darab? Sys: Kb. 200 darab bakelitem lehetett. A Trancesetters duó Search-e világoskék átlátszó volt. Az nagyon egyedi darabnak számított. Abban az időben nehéz volt vidéken beszerezni az új, menő zenéket.

DZ: És mi lett a bakelitek sorsa?
Sys: A sport miatt nem volt időm zenélgetni és eladtuk mindet. Nagyon sajnáltam, de kosárlabda nagyon lefoglalt.

DZ: A producerkedés gondolata sohasem foglalkoztatott? Próbálkoztál különböző software-ken zenét írogatni?
Sys: Persze, szerintem minden dj kipróbálja egyszer, de az is egész embert kíván. Mostanában gondolkodom megint, hogy bele kéne vágni, hiszen nagyon jó software-k vannak már.

DZ: Nemcsak a rádióban hallani a mixeidet, hanem élőben is, különböző házibulikon. A nyíregyházi kosárcsapatnak csináltál már bulit?
Sys: Nekik még nem, mert más zenét kedvelnek, de jó pár bulin zenéltem már.

DZ: Ritkán, de trance mixekkel is jelentkezel. Mi a véleményed a stílus térhódításáról, napjainkban tapasztalható népszerűségéről?
Sys: Szerintem régebben is népszerű volt, csak akkor mellette volt techno, house stb., így rétegzenének számított. Mostanában a house, a techno és az elektro zenék egybeolvadtak, sokszor nehéz eldönteni melyik irányzathoz is tartozik egy-egy szám. Talán a trance tartotta meg a régi jellemzőit és ezért kedvelik most sokan.

DZ: Gondolom, nem sok időd jut partikba eljárni, de melyik volt az utolsó buli, amire elmentél?
Sys: Nem emlékszem már, elég régen volt. Egy Budai bulin voltam kb. egy éve, talán az volt az utolsó.

DZ: Egyik kedvenc kérdésemet a végére tartogattam. Ha mondjuk, a világvége eljönne és lenne még alkalmad egy utolsó lemezt feltenni melyik lenne az?
Sys: Nehéz kérdés. Talán Sultan feat. Stephanie Vezina 'Nightvision'-jét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése