2011. június 17., péntek

Technika IV.: A harmonikus mixelés

A harmonikus mixelés ma már alapelvárás egy valamire való lemezlovas esetében. Míg régen a bakelit érában a pontosságon volt a hangsúly (kétségtelen, hogy ez a műfaj igényli a legnagyobb technikai tudást a dj-től), ma már ez önmagában nem elég, kell egyfajta hangulati plusz, ami nem csupán egymás után random-ra pakolt számok füzérévé tesz egy-egy szettet. Elvileg a két fülünk ezt az opciót meg tudja oldani, viszont a felgyorsult világban, amikor egy dj lemezes táskája gyakorlatilag 1-2 hét alatt teljesen kicserélődik nehéz már számon tartani, hogy melyik track mivel és hogyan harmonizál. Gondolva erre a problematikára néhány évvel ezelőtt az orosz Yakov Vorobyev megalkotta a Mixed In Key nevű programot, ami professzionalitást és rendszert visz a hangnemek és a hangmagasságok világába.

Az alapok: mit mire húzhatunk rá?
Nyilván a legegyszerűbb dolgunk akkor van, ha az általunk mixelni kívánt két zene azonos key-ben szól, hiszen ezeket egymásra helyezve elméletileg tökéletes egyveleget (ha külön kimentjük mash up-ot) fognak adni. Azért azt ne gondolja senki, hogy attól lesz jó egy mix, ha csupa egy hangnemben íródott szerzeményt rak egymásra, így érdemes a megfelelő szabályokat betartva ugrálni a hangmagasságok között. Ha mondjuk maradunk a 8A-s key-nél, akkor még harmonizálunk, ha 7A-s, vagy 9A-s zenét illesztünk be következő muzsikának a szettünkben. Ha 12A-ban állunk, akkor a 11A és az 1A „játszik”. Persze minor-ból major-ba is át lehet úszni, nyilván ilyenkor célszerű 8A-ban mondjuk a 8B-t megcélozni, innen már hasonlókép ugrálhatunk, mint ahogy korábban leírtam. Az ugrálás úgymond akkor a leghatékonyabb, ha az óramutató járásával megegyező (növekvő) vagy azzal ellentétes irányban (csökkenő) rendezzük el a szettünket, ami így nem statikus, hanem mozgalmas egyveleg érzetét kelti majd.

Speciális effekt: az Energy Boost Mixing
Mivel sokunknak az iskolai alapműveltséget leszámítva nincs külön zenei képzettsége így maradnék a Camelot-körnél alkalmazott megjelöléseknél, s így magyaráznám el eme effekt lényegét. Válasz ki egy számot, majd a következő legyen egy vagy két félhanggal e fölött. Ha mondjuk 2A-ban - E-Flat Minor - állunk és egy félhanggal transzportálunk felfelé adjunk hozzá 7-et, akkor a 9A-val elérkezünk az E-Minor-hoz. Ha két félhanggal kívánunk ugrani, akkor viszont csak kettőt adjunk hozzá az aktuális szám paraméteréhez. Ha C-Minor-ban állunk (5A) nyugodtan pakolhatjuk a következő track-et D-Minor-ban (7A), ezzel tudatosan energiarobbanás szerű jelenséget tudunk generálni a tánctéren. Persze itt is vannak megkötések: egyrészt nem mindegyik zenénél működik ez a trükk, és az átkeverést érdemes minél előbb letudni, mert bizony elég ciki, ha a hosszú átúsztatásnál a dallamok összeakadnak.

Persze mindig minden nem lehet tökéletes
Az első és legfontosabb: mindig kételkedjünk a technikában. Ez azt jelenti előfordulhat, hogy a program algoritmusa rosszul kalkulálja ki a zenei adatokat. Egy hiba pedig egy egész lavinát indíthat el. A nálamnál avatottabb emberek véleménye szerint a Mixed In Key otthoni mixkészítésre és mash up kreálásra ideális játékszer, illetve az azonos tempók belövésére, valamint ha vakon akarjuk megnézni melyik szám, melyikkel alkothatna ütős egyveleget a mixünkben. Az ember hallását tehát semmiképp nem helyettesíti, csak mankóként kiegészíti.
Élő buliban kicsit másabb a helyzet. Be kell kalkulálni azt, hogy mivel a számok tempója eltérő a pitch-eléssel a hangmagasság is változik, így a tökéletes fedés nem feltétlen valósul meg. A dj-knek további plusz teher, hogy a közönség és a zenei sorrend mellett a hangnemre is fókuszálniuk kell. S ha valami balul sül el, akkor nehéz váltani, ha ebben a rendszerben gondolkozunk.

Kérdések és további trükkök, technikák
Ha valakinek kérdése van nyugodtan keresgélhet a mixedinkey.com oldal fórumán, elég sok bedroom és professional dj használja a programot illetve osztja meg pozitív vagy épp negatív tapasztalatait. Hogy a versenyszellemet is éberen tartsák minden évben versenyt is szerveznek, ahol 15 percben kell egy-egy stílust reprezentálnia az indulóknak, természetesen a harmonikus mixelés jegyében. Egyébként a korábban bemutatott Mixmeister is modulként beépítette a hangnem elemzést, így ott egy program használatával is tudunk harmónikusan mixelni.

A végére jöjjön egy kis demonstráció, hogyan is kell a harmoniát kihasználni. A Mixed In Key oldalon keresztül elérhető egy megamix, amit Shane 54 készített. Öt perc alkatt 37 számot használ el. Kemény!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése