2011. november 11., péntek

Nomean: "Rengeteg forrásból táplálom a hangzásom"

Az interjú készítés korántsem egyszerű műfaj. Bár a kérdéseket könnyű feltenni, mégis nehéz úgy rendszerezni, hogy a riportalany által elmondottakkal együtt egy érdekes, egymásból logikusan következő gondolati háló keletkezzen belőle. Ezúttal viszont nem volt nehéz dolgom, mivel riportalanyom Varga János aka Nomean kihozta belőlem és az interjúból is a maximumot, zenéiről már nem is beszélve. Hiszitek vagy sem, bár nem vagyok jövőlátó, sem médium, de Nomean, ha így folytatja meg sem áll a világra szóló hírnévig! Szerénységéből kifolyólag ő azonban nem az ismertségre hajt, sokkal inkább kizenéli magából érzéseit, megpróbálva még közelebb hozni az underground vonulatot az egyszerű, hétköznapi emberekhez.

DZ: Mint oly sokan te is tracker-eken (Fast Tracker, Impulse Tracker) kezdted produceri pályafutásodat. Mennyiben tudtad hasznát venni annak a tudásnak, amit ott megszereztél?
N: Ha jobban belegondolok akkor azt kell hogy mondjam, az első zeneszerkesztő program amin a pályafutásomat kezdtem, az akkor Nokiákon lévő dallamszerkesztő volt. :) Emlékszem, hogy óra közti szünetekben csináltam az osztálytársaknak csengőhangokat az akkori slágerekből, de az Impulse Tracker alapjában váltotta valóra az akkori álmaimat zeneírás terén, igaz manapság már nem tudnék vertikális DAW-on dolgozni (Pl. Renoise), de egy alap groove felépítését vagy egy pár perces zenét meg tudtam vele csinálni. Meg tudtam tanulni, hogy a hangmagasságok és a frekvenciák milyen viszonyban állnak egymással és, hogy hogyan kell alap hangbankokból sokféle groove-ot építeni. Egy nagyon jó alapleckének bizonyult.

DZ: Idővel a komolyabb szoftverek megjelenésével váltottál, a Reason-t és a Fruity Loops-ot is nyüstölted. Manapság mivel készülnek a zenéid?
N: Reason-t nagyon sokáig használtam, komolyabb dalok is készültek vele amivel aztán lehetett villogni a házibulikon. :) Körülbelül 2009 tavaszán ismerkedtem meg Ableton Live-al és nagyon hamar beleszerettem. Elhatároztam, hogy a sok vándorlásom után végre szeretnék egy DAW-ot teljes mértékben megtanulni és elsajátítani, ebben gondolkodni és ha valami ötlet eszembe jut akkor már a fejemben fel tudjam építeni anélkül, hogy lenyomtam volna egy billentyűt. Úgy gondolom, hogy az Ableton-nak nagyon sok fegyvere van és ezeket kihasználva lesz igazán powerful. Számomra a leghasznosabb a Session View ahol anélkül építhetem fel a zenémet, hogy akár egy percre is csend lenne és nyugodtan ötletelhetek, tervezhetek, hogy hol legyen a kiállásom, milyen felépítésű zenét szeretnék csinálni, milyen hangzást szeretnék teremteni és ezt egészen addig tudom variálni amíg úgy nem érzem, hogy tökéletes. Ezen felül a macro control, amivel hiper-egyedivé tudok tenni akár egy loop-ot is megfelelő beállítás után.

DZ: Volt egy hosszabb szünet a karrieredben, miért hagytál fel egy időre a zenéléssel? Mennyiben változtak, fejlődtek a produkcióid? Kik voltak, akik hatással voltak a munkásságodra?
N: Nagyon fiatalon kezdtem el dolgozni és előbb utóbb ez minden erőmet és energiámat felőrölte. Középsikolás éveim előtt még volt idő, hogy foglalkozzak a zenéléssel aztán egyre több munkát vállaltam és iskola mellett örültem, hogy legalább egy kis pénzt keresek amivel tudom a családomat segíteni. A hobbi mint olyan nem nagyon működött nálam, 2009-ben a barátnőmnek mutattam meg pár régi zenémet (aki azóta szintén producerkedik) aki arra késztetett, hogy poroljam le és kezdjem el edzeni a zeneszerkesztő / író izmomat, ehhez motivált még egy ajándék Sennheiser stúdió fejhallgatóval is. Mai napig hálás vagyok neki ezért. A zenéimben megpróbáltam követni a nagyokat, megtanulni milyen egy jó kiállás, hogyan indul be jól egy zene, mi őrjít meg egy groove-ot. Alapvetően trance-t hallgattam nagyon sokáig, aztán belezuhantam a minimal-ba később megbolondultam a techno-tól és végül elmerültem a progressive hangzásban. Próbáltam ötvözni azokat a stílusokat amik hatással vannak rám. Amik végig megmaradtak kedvencnek azok a filmzenék. Ezért is hallani sok vonóst a zenéim zömében. :) Akik a mai napig hatással vannak rám azok a filmzeneszerzők mint Thomas Newman, James Newton Howard, vagy Hans Zimmer. Rengetegen vannak még ezért csak az ismertebbeket írtam.

DZ: 2009 gyakorlatilag fordulópontnak tekinthető a karrieredben. Művésznevet változtattál Gnetic Vibes-ból Nomean lettél. A Tulipa Records vett a szárnyai alá, s gyakorlatilag innentől indultak be a dolgok igazán körülötted. Furának hangozhat, de milyen célt tűztél ki magad elé, amit mindenképp elérnél a producerkedéssel?
N: Gnetic Vibes-ként sokkal több DJ mixet készítettem és a végére már a saját zenéhez való visszatérés volt a legfontosabb célom, ezért is történt a névváltás. A kérdés egyébként nem fura mert úgy gondolom mindenkinek megvan a célja a zenéléssel, van aki a pénz miatt csinálja mert úgy gondolja ebből majd meggazdagszik, van aki magát szeretné kifejezni és van aki lázad a rendszer ellen. Én valahol az utolsó kettőbe tartozom, szeretném magamat kifejezni és formába önteni azt, hogy mit jelent számomra a zene és bebizonyítani, hogy egy gyönyörűen megírt elektronikus zene is okozhat zenei forradalmat. A lázadás egy másik pont mert sajnos el kell fogadni, hogy van az a bizonyos mainstream kategória ami számomra egy igazi vesztőhelye az elektronikus zenének, ahol már a zenék annyira amorf módon mutálódnak, hogy akár egy igényes zenei stílus is elveszítheti az értékét (club house vs. progressive house). A célom, hogy olyan zenéket írjak amik közelebb hozzák az embereket az undergroundhoz és amolyan utat mutatva rávenni őket, hogy a minőséget válasszák a mennyiség helyett mert (ez furán fog hangzani) nem minden zene jó, amit sokan hallgatnak.

DZ: Hogyan készül egy Nomean produkció? Szöszölős típus vagy, vagy hamar jönnek az ötletek? Van-e hasznos tipped arra, hogyan kerüljünk produktív hangulatba?
N: Ha választani lehet akkor a szöszölőst választom. :) Nem tudom előre kitalálni, hogy milyen zenét szeretnék írni és ha valamikor meg is próbálom akkor mindig másik irányba haladok mint ahonnan elindultam. Nagyon sokan a kick + bass kombóval kezdik el csinálni a zenét ha jól tudom így is oktatják az iskolában. Szerintem nem kell annyira a ragaszkodni ehhez a technikához mert a zeneírás éppen arról szól, hogy úgy kezded el írni a zenét ahogy Te akarod, ahogy benned megszületik. Én mindig a főtémával kezdek és köré építem a zenét, de természetesen a dob és a basszus is nagyon fontos, hogy jól szóljon. Valószínűleg sokan azért kezdik megírni elsőként mert arra kell a legtöbb időt fordítani mondhatni az a lelke a zenének. Ahhoz, hogy produktív hangulatba kerüljek két dolgot szoktam tenni. Elsőként oktató anyagokat keresek amikből lehet tanulni új technikákat. Ehhez nagy segítség a Future Music és a Computer Music nevű angol nyelvű magazin amiben nagyon sok ehhez kapcsolódó cikk van. A második dolog pedig a zene hallgatás. Vegyesen a kedvenc producerektől és zeneszerzőktől. Mi más motiválhatna zeneírásra, mint maga a zene.

DZ: Zenéid hangzása kapcsán Cid Inc és Deepfunk munkái jutnak eszembe. Zseniálisan vegyíted a kíméletlen elektronikát a földön túli dallamokkal. Egyáltalán te milyen címkét aggatnál a produkcióidra, ha megkérdeznék tőled, hogy milyen stílusban alkotsz?
N: Valószínűleg most tetted fel a legnehezebb kérdést amire válaszolnom kell. :) Érdekes dolog ez mert amikor töltöm fel a zenéimet Soundcloud-ra akkor a 'genre' részbe eddig mindig 'Nomean Sounds'-ot írtam. Mostanában a progressive house stílust szoktam bejegyezni habár úgy érzem, hogy némely zenémben ennél jóval több van. Úgy gondolom azért nehéz megneveznem a stílust amit képviselek mert rengeteg forrásból táplálom ezt a hangzást. Beszéltem korábban a filmzenékről az is megtalálható bennük, a groove-jaim önmagában a tech-house és a techno küszöbén masíroznak, a magasabb bassline-ok és a szintik pedig a progressive, már már trance-esebb vonalban úszkálnak. Ennek az ötvözetéből alakul ki az, amit Nomean original-ként, vagy remixként lehet hallani. Remélem később lesz erre a hangzásra felvarrva egy név, amivel aztán én is fémjelezhetem a munkáim.

DZ: A Mozaik csapat tagjaként rendszeresen hevíted a hangulaton bulikon. Mennyiben tér el a producerként és lemezlovasként vitt zenei vonalad?
N: Lemezlovasként gyakrabban játszom tech-house-t vagy techno-t. Szeretném ezzel megmozgatni a népet de mindig fűszerezem a szettjeimet egy-két Nomean zenével is. A Duca remix szinte állandó résztvevője a buliknak és ahogy elnézem a közönséget még pár bulin fel fog csendülni. :) A jövőre tekintve viszont sokkal több dallamosabb, Nomean-esebb, progisabb zenét szeretnék vinni a játékomba mert aki megtisztel azzal, hogy eljön meghallgatni olyan hangzást fog várni amit producerként képviselek és nem egy techno bulin szeretne részt venni.

DZ: A magyar elektronikus platform hemzseg a tehetségektől. Te kit ajánlanál az olvasók figyelmébe, aki a jövőben még nagyot robbanthat?
N: A magyarok mindig is élvonalban voltak az elektronikus zenében és úgy gondolom, hogy mint sok más ez is benne van a vérünkben. Erre nagyszerű példa Kay-D, MiraculuM, Reelaux és még rengeteg olyan producer akik már elismertek és ezt a stílust építik és erősítik. A mai piacon újnak tekinthető kiadóknál is folyamatosan jönnek ki a jobbnál jobb munkák olyan producerek kezei alól, akikről nem is sejtenénk, hogy magyarok (csak alapos utánajárás esetén). Közvetlen közelemben is van egy olyan ember, aki az elmúlt hónapokban nagyon produktív volt és a szemem láttára kezdett el egy olyan úton járni, olyan hangzást képviselni ami külföldön (is) nagy népszerűségnek örvend. Ez a hangzás a dark techno és minimal ötvözete, a személy nem más mint Meshe. Lassan már 6 hónap is eltelt mióta beírta az első midi note-ot Abletonba, a múlt héten pedig már hallani is lehetett egyik zenéjét Frisky-n. Őt tartom egy olyan producernek akiről ebben a stílusban még sokat fogunk hallani.

DZ: Hogyan látod a zenei trendek jövőre milyen irányba mozdulhatnak?
N: Ahogy eddig is, a mainstream marad a megszokott helyén és az underground erősödni fog. Hála az olyan művészeknek mint Hernan Cattaneo, John Digweed, Sasha vagy Nick Warren és még sokan mások akik elegendő energiát fordítanak arra, hogy új tehetségeket találjanak. Ők azok akik még hisznek az új hangzásokban és erősítik azt, játsszák az új kiadók zenéit és támogatják a fiatal művészeket. A közönség befogadja azt amit hallanak ezektől a művészektől és bíznak abban, hogy amit ők játszanak az jó. Technikai szempontból pedig szerintem egyre többen fogják keverni a 4/4 alapú zenéket a tört ütemekkel (köszönhetően a dubstep népszerűségének) ami várhatóan egy új kategóriát fog teremteni.

DZ: Végül, de nem utolsó sorban milyen megjelenésekre számíthatunk tőled a közeljövőben?
N: A legközelebbi kiadvány, az első megjelenésem lesz magyar kiadónál mégpedig a Stellar Fountain-nél, ami nem más mint Smart Wave - Soulmates című track-jének a remix-e és November 28-án lát majd napvilágot. Ez a track jellemzi az aktuális hangzásomat és remélem sokaknak fog tetszeni. December izgalmasnak tűnik, ha minden igaz megjelenik a Hannah című track-em a Pure Substance gondozásában. Ha jól sejtem fognak készülni remixek is hozzá, pontos információt még nem közölt a kiadó. A Mirabilis Records két tulajdonosa, Alex és Filip építette bele mix albumába a Monologue című track-emet, ami a Baroque Records-nál fog megjelenni valamikor az év vége felé. Végül az első EP-men szereplő, Nick Warren toplistáján tündöklő Hesitation című track-emből készültek remixek, amik az original-al együtt a Tulipa Recordings-nál kerülnek majd a polcokra.











































FACEBOOK
SOUNDCLOUD
HONLAP

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése