2011. november 16., szerda

Világjáró II.: a sógorok földje, Ausztria

Ezúttal egy közeli desztinációt célzunk meg: a sógorokat, Ausztriát. Nem hiszem, hogy hosszan taglalnom kellene, mennyi szálon – főleg történelmin – kötődünk nyugati szomszédunkhoz. Zeneileg már sokkal érdekesebb a történet. Az osztrákok legnagyobb hatással kétségtelen a komolyzenére voltak, nem csoda hiszen olyan zeneszerzőkkel büszkélkedhetnek, mint Haydn, Schubert, Johann Strauss, vagy éppen Mozart. A könnyűzene térképére viszonylag későn kerültek fel, a ’80-as években Falco gondoskodott arról, hogy a Habsburgok leszármazottai ezen a téren is babérokat arassanak. 'Rock Me Amadeus', 'Naked', 'Der Komissar', csak, hogy párat említsünk a tragikus sorsú (autóbalesetben életét vesztő) énekes művei közül. Az elektronikus zene szele Németország felől fújdogált keresztül az Alpokon, nem véletlen, hogy a techno zene vetette meg leginkább itt a lábát. Bécs, mint főváros, egyben az osztrák partikultúra központja is lett, s olyan raveknek adott helyet, mint az 1994-1999 között fénykorát élő, világszerte ismert Gazometer rendezvények. A mega techno bulikat szervező brigád XXX Records néven alapított kiadót, ahol két emlékezetes sorozatot indítottak ’(More) Favourite Tools’ mixeket és ’Gazometertraxxx’ válogatásokat. Előbbin zömében az osztrák techno élvonal mutatkozott be (Dj Adelic, Peter Pan, Eric Fischer, Rokis, Felipe, Elex Red), később a határokon átlépve más nemzetiségű lemezlovasok (Monika Kruse, Tom Wax, Toni Rios, Gayle San, Cristian Varela) is lehetőséget kaptak tehetségük bemutatására. Utóbbin a Gazometer bulik hangzásvilágát tükröző zenék kaptak helyet, először unmixed verzióban válogatásként, majd később a világ elismert techno dj-inek (Pascal FEOS, Marco Bailey) tálalásában, mix formátumban. Trance vonalon is akadnak kiemelkedő tehetségek. A képzeletbeli dobogóm első helyén Oliver Prime (polgári nevén Oliver Moser) áll, aki agyig hatoló trance/psy/goa hatásokat magán viselő alkotásaival igazán értékálló dolgokat barkácsolt össze stúdiójában. Elég csak a ’Hesitated’-re, a ’Radiance’-ra, a ’Mind Games’-re gondolni, illetve a remix munkái közül kiemelkedő L.S.G. ’Netherworld’ illetve Vibrasphere ’Autum Lights’-szának átiratára. Oliver egy rövid inaktív időszaktól eltekintve újra alkot, legutóbb a John 00 Fleming nevével fémjelzett JOOF Recordings-nál jött ki két EP-je (’Interesting/Variatio Delectat’, ’Eye Searching Sun/Water Rise’). A pattogósabb elektró és progressive trance elemeket is bátran használó generáció három kiemelkedő alakja Dj Observer aka Wolfgang K. Fischer (legismertebb száma a Heatcliff-el közös ’Cowabunga’) Daniel Heatcliff aka Daniel Stiller (megahit-je a ’Phoenix') és David Barnes. Utóbbi kettő Barnes & Heatcliff ('Pyjamaparty', 'Attention', 'Dakota – Johnny The Fox Remix') és Lentos ('Forget About Us') néven is alkot. A jazz-es, downtempo-s beütésű, intelligens hangzások mesterei közül is páran Ausztriában születtek, vagy itt találkoztak először, közös munkájuk innen datálható. A legnagyobb névnek a Kruder & Dorfmeister duó számít, akik egyedi a hip-hop-tól a d’n’b-ig több féle stílust magába olvasztó hangzásuk révén váltak igazán híressé. Két legismertebb remixmunkájuk a Depeche Mode ’Useless’-szének valamint Madonna ’Nothing Really Matters’-szének átirata. Dj-ként is magasan jegyezték őket, Dj Kicks albumuk, valamint 'K & D Sessions' egyaránt jól fogyott. G-Stone néven saját kiadót is alapítottak Richard Dorfmesiter Rupert Huber oldalán 1994-ben keltette életre a Tosca alteregót (ismertebb zenéik: 'Opera', 'Suzuki', 'F*ck Dub'), ahol szintén a bedőlős, mélázós hangképek és lusta törtütemek domináltak. Peter Kruder szólóban is kipróbálta magát, deep és minimál gyökerekből táplálkozó zenéi 2008-tól kezdve jelentek meg különböző labelek (Compost Black, International Deejay Gigolo). Svájcban nevelkedett Mario Kamien és bosnyák zenész családból származó Vlado Dzihan tanulmányaik során Bécsben találkoztak először. Balkáni jegyeket magán viselő, fúvósokat és lebegős atmoszférákat bevető zenéjük hamar utat talált a hallgatókhoz. 'Freaks & Icons' (’Homebase’) és 'Gran Riserva' (’Where’s Johny Sabatino’) albumukat klasszikusok között tartják számon. A két említett duó munkásságából táplálkozó, a jelen elismert művészének számító Parov Stellar (aka Marcus Füreder) is a szcéna öreg motorosa. 2000 óta ad ki lemezeket, a korai munkáit Plasma álnéven és polgári nevén publikálta. Manapság Parov Stelar Band-ként négy zenész kíséretében ad élő fellépéseket, emellett dj-ként is turnézik szerte Európában. Zenéje hektikus, hol house-osabb, hol jazz-esebb.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése