2013. május 25., szombat

Így készült VI.: Zebra Beatz - Zebra Acid

Az 'Így készült' rovat hatodik kiszemeltje egy igazi underground klubhimnusz, Zebra Beatz 'Zebra Acid'-je, amit James Zabiela játszott rongyosra szettjeiben. A nevéhez hűen színtiszta acid-et hozó 11 perces monstre produkcióról sokan nem is tudják, hogy egy magyar géniuszhoz köthető. Lórencz Péter aka Peter M. Lawrence az alábbi cikkben avat be bennünket a 'Zebra Acid' háttérsztorijába.
"A track legelső verziója 2009. közepe felé készült. Előzményként annyit, hogy nagyon nehezen emésztettem meg a 2005-2006 környékén kialakult prüntyögős minimal hype-ot, nem igazán tudtam elengedni a 135 bpm fölötti tempót és a groovy hangzást, amiért addig éltem-haltam. Próbálkoztam ugyan poén szinten minimallal, Collins & Behnam 'U R Sick' című szerzeményét remixeltem Midicore álnéven, ami később a Recon Light-on jelent meg, de nagyjából ennyi elég is volt ebből a hangzásból (Lásd & hallgasd: ITT!). A 2009-es évem a kísérletezgetésről szólt, próbáltam mindent kitekerni a Reason-ből, amit csak lehetett. Azt is, amit nem.
A 'Zebra Acid' első verziója egy eléggé dark-os hangzású, gyomorforgató acid techno darab volt, amiben a kevesebb több elvet követtem. A mixdown és a mastering soha nem volt az erősségem, így Collins Gabi tanácsára próbáltam minél kevesebb hangot használni. Az acid hangokat egy Reason kiegészítő, a Silver Box segítségével keltettem életre, amit próbáltam kicsit karcosabbá tenni több Scream Distortion használatával. Az tracket körülölelő hangok először loopolt gyártelepi atmoszférákból álltak, amiket a samplerrel és egy advanced reverb használatával tekertem szét. A bassline első verziója gyereksírásból készült, majd egyszerű sinewave-ekből raktam össze, ezt később lecseréltem egy áttekert Thor presetre. A négyszögjelek miatt azonban nagyon szárazzá vált a zene, majd meghallottam a sátáni üvöltést: rakj bele még több hangot!!! Nem tudtam engedni a kísértésnek, végül tele lett dobálva a zene mindennel, ami csak szembejött. Rengeteg samplert használtam, hatalmas reverb-öket és automatizált filtereket szinten minden sávon. A kiállásban beinduló felpitchelt hang szintén egy samplerből jön, ami kezdetben sidechain kompresszorral lett megbolondítva, de ettől 2 perc után tengeribeteg lettem. A dobok nagy része is filterezett – tekergetett sample. Sokan próbálnak mindent szintiből kitekerni, ami jó móka, de ennyi hangnál már belebolondul az ember, ha minden egyes apróságot tökéletesre akar csiszolni.
Minél több hang került a mixbe, annál kezelhetetlenebb lett végleges tiszta hangzás elérése, ezt akkor – meglehetősen amatőr módon – egy raklap kompresszorral oldottam meg. A fő probléma az volt, hogy nem tudtam normálisan EQ-zni, össze volt folyva minden, végül egy sidechain-hez hasonló, egyedi megoldással tudtam teret csinálni az atmoszféráknak. A Reason legnagyobb hátránya egyébként szerintem még mindig az EQ, nem igazán lehet vele elég határozottan, nagy mélységben vágni. Nyilván a zeneírás, mixing és mastering folyamatát el kell különíteni, de én szeretem nagyjából úgy hallani a zenét alkotás közben, ahogy a végleges verzió szólni fog. A legújabb Reason elvileg kapott valami új EQ-t, ezt még sajnos nem volt alkalmam letesztelni, de kíváncsian várom a megismerkedés pillanatát.
A track elkészült, master nélkül nagyjából úgy szólt, mint egy vödör krumpli. Megszületett a Zebra Beatz project, egy B oldalas track mellett elkezdtem kiadók után nézelődni. Rengeteg „köszijódenemkellesz” és „túlbonyolultdeamúgytetszenedenemadjukki”típusú elutasítás, és persze számos megválaszolatlan email után a UK-ban található székhelyű Steal My Oil csapott le a zenére, 10 percen belül már küldték is a szerződést. Pezsgőbontás, örömködés. Másnap úgy döntött a Windows, hogy lefekszik pihenni egy kicsit. Soha többé nem kelt fel. Formatcé után másképp látja az ember a világot.
A következő heteim a gép újraélesztéséről és a project összeszedéséről szóltak, de rengeteg hang hiányzott. Írnom kellett a kiadónak, hogy Houston, we have a problem…  Szerencsére a boss jó arc volt, és odébb tudtuk rakni a megjelenés dátumát.
Nagy nehezen újra összeállt a track 3.0. verziója. A kiadó felajánlotta, hogy masterelnek, de a II. világháborús mixdown és a kompresszorok áldásos tevékenysége miatt a száraz track teljesen alkalmatlan volt mindennemű emberi fogyasztásra. Merjünk nagyot álmodni, Ableton Live fel, Reason-nel rewire-n keresztül összeköt, csináljunk valamit. Ha már úgyis fent volt az Ableton, pár hangot még beleraktam a zenébe, mert hirtelen kevésnek tűnt minden újra. A végleges master egy sima alap kompresszorral és limiterrel készült el, mert az Izotope Ozone hírére a gépem újra halálsikollyal reagált. Export, pár hónappal később megjelenés, csönd.
Majdnem 2 év telt el,  amikor az egyik jóbarátom szólt (sikított, már amennyire facebook chaten ilyet lehet), hogy Zabiela új live mixébe hallgassak bele. 7. percnél ismerős hangokba botlottam.



Kis keresgélés után kiderült, hogy James már nem egy helyen felrakta a zenét, és általában az emberek sem menekültek haza, amikor meghallották. Egy álmom valóra vált, lassan ideje a többit is valóra váltani."

Íme a track!



A teljes release: ITT!

James Zabiela és a Zebra Acid akcióban



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése